Δευτέρα 9 Νοεμβρίου 2020

Φυσική Β' Γυμνασίου, Ασκήσεις : Κεφ. 3 : Βάρος σώματος, Ελατήρια, Ομόρροπες, αντίρροπες, πλάγιες κάθετες δυνάμεις, Ισορροπία σώματος

Ασκήσεις Κεφάλαιο 3 : Βάρος σώματος, Ελατήρια, Σύνθεση Δυνάμεων, Ομόρροπες-αντίρροπες Δυνάμεις, Ισορροπία σώματος

Άσκηση 1 : (βαθμός δυσκολίας 2)

Η μάζα ενός παιχνιδιού είναι 500 gr.
α) Να βρεθεί η μάζα του σε Kgr
β) Να βρεθεί το βάρος του. Δίνεται g = 10 m/sec2

Άσκηση 2 : (βαθμός δυσκολίας 2)

Να γράψετε δίπλα από κάθε πρόταση (Σ), αν είναι σωστή και (Λ) αν είναι λανθασμένη:
α) Η δύναμη ελατηρίου εξαρτάται από το χρώμα που είναι βαμμένο το ελατήριο
β) Η δύναμη ελατηρίου εξαρτάται από την επιμήκυνση του ελατηρίου
γ) Οι μαγνητικές δυνάμεις είναι δυνάμεις μόνο από επαφή
δ)  Η δύναμη της τριβής είναι δύναμη από απόσταση
ε)  Οι ηλεκτρικές δυνάμεις οφείλονται στο βάρος ενός σώματος

Άσκηση 3 : (βαθμός δυσκολίας 3)
Ο Ντόναλντ (μάζας 80 kg) και η Νταίζη (μάζας 70 kgανεβαίνουν σε αυτοκινητάκι βάρους 5.000 N. (Δίνεται g = 10 m/sec2)
α) Να βρεθεί η μάζα του αυτοκινήτου. Να βρεθεί η μάζα που έχουν μαζί Ντόναλντ, Νταίζη και αυτοκίνητο ;
β) Να βρεθεί η δύναμη που ασκούν (Ντόναλντ, Νταίζη και αυτοκίνητο) στο έδαφος. Πως ονομάζεται αυτή η δύναμη ;  Προς τα πού κατευθύνεται αυτή η δύναμη ;
γ) Αν το αυτοκίνητο του Ντόναλντ τρέχει με σταθερή ομαλή ταχύτητα 68 km/h είναι σε ισορροπία    ΝΑΙ  ή  ΟΧΙ   (Δικαιολογήστε την απάντησή σας με λίγα λόγια ) ;

Άσκηση 4 : (βαθμός δυσκολίας 3)
Στο παρακάτω σχήμα βλέπετε ένα ελατήριο τοποθετημένο σε  σταθερό σημείο και ισορροπεί στην θέση (Ιο).  


α) Να σχεδιάσετε και να ονομάσετε στο σχήμα τις δυνάμεις που ασκούνται στο σώμα (Σ) όταν το κρεμάσουμε σε διπλανό ελατήριο.
β) Το σώμα έχει μάζα 800 gr και όταν κρεμασθεί στο ελατήριο αυξάνει το μήκος του ελατηρίου κατά 5 cm. Αν βάλουμε ένα σώμα μάζας 600 gr, πόσο θα αυξηθεί το μήκος του ελατηρίου (από την θέση ισορροπίας (Ιο)) ;
γ) Αν βάλουμε ένα τυχαίο σώμα μάζας m και το ελατήριο αυξήσει το μήκος του (από την θέση ισορροπίας  (Ιο)) κατά 12,5 cm πόση είναι η μάζα m ;

Άσκηση 5 : (βαθμός δυσκολίας 2)
Στις παρακάτω περιπτώσεις  έχουμε συνθήκη ισορροπίας  (ΝΑΙ / ΟΧΙ) 


Άσκηση 6 : (βαθμός δυσκολίας 3)
Στο διπλανό σχήμα η δύναμη  F1= 24 N, F2 = 13 N,  F3 = 12 N,    F4= 15 N





α) Να βρείτε το μέτρο της συνισταμένης  και να σχεδιάσετε την συνισταμένη δύναμη στο σχήμα.

Άσκηση 7 : (βαθμός δυσκολίας 3)
Να σχεδιάσετε προσεκτικά τις συνισταμένες δυνάμεις στα παρακάτω σχέδια :


Άσκηση 8 : (βαθμός δυσκολίας 2)
Αν παρακάτω σχήμα σας δίνονται οι δυνάμεις  F1= 6 NF2 = 8 N
να βρεθεί η συνισταμένη δύναμη Fολ.

Άσκηση 9 : (βαθμός δυσκολίας 3)
Στις παρακάτω προτάσεις να σημειώσετε (Σ) αν είναι σωστές και (Λ) αν είναι λάθος και να αιτιολογήσετε με λίγα λόγια :
α) Ένας μαθητής στέκεται στο έδαφος τότε πάνω δεν ασκείται καμία δύναμη
β) Σε ένα κουτί που στέκεται σε ένα τραπέζι ασκούνται οι δυνάμεις 10 N προς τα αριστερά και 12 N προς τα δεξιά τότε το κουτί 
ισορροπεί.
γ) Ο οδηγός ενός λεωφορείου πατάει φρένο τότε οι επιβάτες "πέφτουν προς τα μπροστά"
δ) Σε ένα αεροπλάνο όταν απογειώνεται οι επιβάτες "κολλάνε στις θέσεις του"
ε) Έχουμε μια σβήστρα σε ένα φύλλο χαρτί πάνω σε ένα θρανίο, τραβάμε το χαρτί πάρα πολύ γρήγορα και η σβήστρα πέφτει από το θρανίο.

Άσκηση 10 : (βαθμός δυσκολίας 2) 
Από ένα νήμα κρεμάμε μια σφαίρα μάζας 500 gr όπως φαίνεται στο παρακάτω σχήμα. 
Αν η σφαίρα δεν κινείται μπορείτε να πείτε αν ισορροπεί ή όχι ; 
Να σχεδιάσετε, να ονομάσετε και να υπολογίσετε τα μέτρα των δυνάμεων που ασκούνται στη σφαίρα. 
Δίνεται g = 10 m/sec2